Friday, August 7, 2009

IRANUN: ILMU MANTIK ATAU TAPAWAL


Iranun dan Ilmu Tapawal tidak boleh dipisahkan...itulah ungkapan dan komen para rakan bloger masyarakat kita...Sejauh mana kebenaran kenyataan ini bersama kita fikirkan... Membicarakan Ilmu Mantik kita sebenarnya tidak boleh lari daripada membicarakan soal Logika. Manakala Membicarakan Tapawal kita tidak boleh lari daripada masyarakat Iranun...Konteksnya lebih kurang seperti itulah...

Seperti Al Farabi dan Ibnu Sina, Al Ghazali berpendapat bahawa Mantik adalah peraturan untuk berfikir yang berfungsi didalam memandu akal dalam membuat kesimpulan dan membebaskanya daripada unsur pransangka dan imagenasi. Justeru itu, Mantik sebenarnya memandu pengamalnya agar tidak melakukan sebarang kesalahan ketika berfikir...Hal itulah yang banyak dilakukan oleh ulama moden dalam pembahasan Nahwu, Mantik dan Ushul Fiqh yang semakin mendapat tempat. Terlepas dari ilmu atau bukan, boleh dikatakan tujuan sebenarnya logika bukanlah sebagai peletak hukum berfikir melainkan berfikir untuk memperoleh kebenaran, yang salah atau yang benar. Logika oleh sebahagian ilmuwan juga dapat dikatakan sebagai epistemologi, iaitu ilmu tentang fikiran. Akan tetapi logika sendiri terbahagi menjadi dua iaitu Minor dan Major. Logika Minor mempelajari struktur berfikir beserta dalil-dalilnya, dan Major mempelajari hal pengetahuan, kebenaran, dan kepastian yang sama dengan lingkup epistemologi. Logika dan perkembangannya dalam dunia ilmiah dikenali dengan adanya "argument" sebagai penguat alasan. Dan setiap argumentasi dapat diuji kebenarannya dengan logika. Maka, untuk menguasai argument dengan baik dan benar perlu menguasai logika.


Manakala Tapawal pula pada pendapat saya sebenarnya ada kebenaranya kepada masyarakat Iranun. Misalnya masyarakat kita sering berdebat sesama sendiri dan andai kita berikan ruang untuk kita fikirkan apa hujah-hujah mereka ini kita pasti akan dapati akan kebenaran hujah-hujah mereka. Contohnyalah...Bahasa atau ayat yang sering kita gunakan sebenarnya boleh dipertikaikan andai kita mengunakan ilmu mantik atau logika. Betul atau tidak kita kena fikirkan bersama. Check sendiri ayat yang kita tuturkan dan fikir akan maknanya ... mempunyai makna yang boleh dipersoalkan...betul atau tidak bersama kita fikirkan sekali lagi....(Pening juga saya mengulas ini tau,,tibai saja lah)


Persoalannya....Dimanakah letaknya ilmu mantik Dan Tapawal masyarakat kita.......fikirkan untuk ketiga kalinya....!

9 comments:

  1. Salam sdr Renggit..

    Inilah budya positif yg masih di amalkan oleh Iranun...Boleh di perkembangkan lagi..Mantik adalah ilmu logik yang dipelajari..tapawal adalahilmu berhujah yang diwarisi..

    ReplyDelete
  2. Salam,

    sdra Rengit...harap tak bawa virus...bukan tapawal tapi mencari kebenaran!!!

    ReplyDelete
  3. salam sdr sirengit

    mula2 saya membaca artikel sdr ini, saya tersenyum kerna iranun mmg tapawal dalam sesuatu perkara. egoistik orang iranun mmg tinggi. cuma kadang2 tapawal tidak bertempat la. tapi ada positifnya.

    saya sependapat juga dgn sdr depu depu yang ilmu mantik adlah ilmun logik yg di pelajari manakala ilmu tapawal adlah di warisi..

    untuk pengetahuan semua juga, iranun pun adalah termasuk dalam kolompok kelantangan untuk bersuara. tak kira releven atau tidak ckp ja.tapi selalunya apa yg di suarakan ada kebenaran di situ. ini lah keberanian yang ada dgn iranun,suku lain bukan tiada tapi kurang menyerlah.

    ReplyDelete
  4. salam...

    saudara depu-depu...penilaian sesetengah daripada kita apapun yang hendak dihujahkan adalah Tapawal...tak tahu lah...tq

    ReplyDelete
  5. salam..

    saudara abgmus...thnks atas kunjungan saudara...apapun kita kena lihat baik buruknya...tq

    ReplyDelete
  6. salam...

    saudara datu pitung...itulah kita...lantang dan bertenaga...harap istilah tapawal ini tidak membawa virus seperti kata saudara abgmus...tq

    ReplyDelete
  7. salam,
    melalui ilmu pengalaman yang saya dapat, ilmu tapawal ini satu seni untuk mematikan semati-matinya idea sesorang supaya ia dianggap bijak tapi pada hakikatnya dia pun tak tahu apa-apa.

    ReplyDelete
  8. Salam,

    Dengan penuh harapan saya menjemput sdra Pa'min untuk memberi komen terhadap ulasan sdra Renggit berkaitan isu2 Iranun.

    Sekian, Mohon menjemput.

    ReplyDelete
  9. tapawal saya boleh bahagikan kepada 2 dalam masyarakat iranun. satu tapawal yang baik..beliau mengulas dengan hujah yang bernas walaupun tidak panjang lebar dan boleh diterima oleh logika akal akan kebenaranya. biasanya penuturnya orang yang memang tahu/berilmu dalam bidang yang dibincangkan. biasanya orang yang melontar idea/topik tidak dapat menerima pandangan orang lain dan megelarkan orang itu tapawal.. tapi tapawal yang baik.. yang kedua tapawal yang tidak baik( pakaguad-guad kun ku kan neg.)biasanya orang yang menyampuk pada topik yang dibincangkan tanpa megetahui hujah yang diberikan bernas dan biasanya keluar tajuk atau tidak berkaitan.. biasanya penuturnya kurang ilmu pengetahuan, bersifat provokosi,saja untuk hiburan dan menjadi bahan ketawa. tapi harus dingat setiap tutur kata kita melambangkan keperibadian dan ketinggian ilmu yang menjadi trademark kita.... fikirkanlah...

    ReplyDelete

Penafian:
Penulis blog mapaittantu tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana melayari atau menggunakan maklumat dalam blog ini.