Monday, August 10, 2009

IRANUN: SALUNSUNG MAKAN UMPAN...


Setelah penat memancing akhirnya ikan Salunsung makan umpan lah juga...Memancing sesuatu yang amat menyeronokkan tetapi bagi yang bukan kaki pancing aktiviti ini amat membosankan...ya lah lain orang lain hobinya...lain manusia lain hati budinya... Nampaknya boleh lah kawan dan rakan saya menikmati keenakkan ikan Salunsung setiap hari dan mungkin juga setiap saat.....

Inilah apa orang kata kesabaran itu amat penting namun penantian itu satu penyeksaan itu yang perlu kita ingat. Berbalik kepada aktiviti memancing...setakat ini ramai yang bersama-sama dengan saya pergi memancing dan sekarang pun rakan dan kawan telah berjaya memancing ikan yang sama cuma bezanya saya dapat ikan yang besar... Sekarang ini saya dan rakan dan kawan tetap meneruskan aktiviti ini...manalah tahu dapat ikan manga gat pulak....banyak dan ramai lagi ikan-ikan besar yang masih berkeliaran di luar sana...

Sebentar tadi saya menerima satu pesanan ringkas atau SMS daripada seorang rakan dan kawan kaki pancing" benarkah langa, nya gang ai bu tau su Salunsung kah. Pun manaya tembak ka sa lutang"Itulah bunyi SMS beliau...kalau ditranslate dalam bahasa arabnya....tompok-tompok tahi unta lah...

Harap2 Ikan Salunsung ini terus berkarya mencari umpan...agar menjadi santapan masyarakat Iranun...

13 comments:

  1. salam...

    saya pun suka memancing juga tau....ada lubok baru lg....si nadin saidin pun tau tu...Kb ada kedai pancing ka?

    ReplyDelete
  2. salam sdr..

    saya dulu pun kuat memancing tapi pancing karuk saja...kalau kena ikan salunsunglagi lumayan..

    ReplyDelete
  3. salam sdr Renggit..

    banyak-banyak ikan kenapa sdr pancing Salunsung..kan ada ikan butiti

    ReplyDelete
  4. salam...

    saudara kapuos, si nadin ndak kawan aku bah...saya jamput pun ndak datang juga...kadai pansing di KB ada kalau ndak salah aku dkt dengan kadai TOTO....tq dtg berkunjung..

    ReplyDelete
  5. salam...

    Saudara depu-depu, ikan karuk malamit nyawanya...kalau cerita India ikan karuk ni hero yang bernama ganggua....saya minat pelakon ni...

    tapi ikan karuk makan cacing lah...kagalian aku tau...tg

    ReplyDelete
  6. salam...

    saudari Km, aya butiti basar parutnya...manda makan rasuah juga...lagipun ikan ini ada rasunya...Orang Jepun saja yang terror makan ini barang...tapi ikan salunsung ini pandai barsilat tau..salunsung bukan sembarang salunsung...boleh alau ikan lain dari tampat duduknya...tapi yang salalu kena alau ikan sumbilanglah.....itu yang bangga dapat pancing tu....tq

    ReplyDelete
  7. Salam Sirenggit,

    Salunsung di Tamau hebat-hebat belaka. Tapi kadang-kadang tak menonjol. Tapi kalau di bagi peluang mungkin lagi hebat daripada salunsung dari rampayan. Wasalam

    ReplyDelete
  8. salam sdr renggit..

    Salungsung tak patutlah bermusuh dengan sumbilang...tengok ikan butiti..biarpun perut buncit tapi masih bergaya...jarang2 yg dapat butiti tau ketika memancing...

    ReplyDelete
  9. salam...

    Saudara Abu...anak-anak Salunsung di Tamau pun Hebat-hebat belaka juga...guru-gurunya pun lagi hebat-hebat cuma diorang nie suka pilih Umpan....susah nak dapat....lagipun Salunsung yang saya dapat nie suka makan KFC, MC, K.Rogers, Pizza dan macam2 lagi..pendek kata barat punya makanan lah...Tapi anak-anak Salunsung Di tamau banyak suka makan batang pisang...siager...piaren...ubud..dabung...sambal belacan pun diaorang suka makan...yang terbaru kawan saya bagitau..anak-anak salunsung di Tamau suka makan kalimah....biar betul....!

    ReplyDelete
  10. salam...

    Saudari KM...biasalah namapun berbeda..pasti ideology pun tak sama..perut buncit bergaya tapi kena ingat banyak racun didalamnya... Tapi cutelah juga ikan butiti...Cuma yang saya takut butiti ni tetap tak sedar diri bila ada yang memuji dan memujanya terus...kasian kau butiti...

    ReplyDelete
  11. Salam Si Rengit,

    Tidak semua salunsung di tamau makan kalimah, cuma salunsung di tamau pandai-pandai tentang agama, sebab itu mereka di katakan makan kalimah, bukan macam salunsung di rampayan makan angin dipulau berantai, sesat katakan. wasalam

    ReplyDelete
  12. salam.

    Simbolik yang tak sudah...satu penulisan yang baik...saya pun dulu ambik sastera juga....tq

    ReplyDelete

Penafian:
Penulis blog mapaittantu tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana melayari atau menggunakan maklumat dalam blog ini.