Monday, August 3, 2009

IRANUN: HARIMAU TUANYA.


Saya teringat cerita zaman kanak-kanak dahulu..Saya masih teringat anak buah ketika itu amat meminati filem-filem terbitan RTM mengenai cerita teladan. Pelbagi cerita yang kita boleh tontoni dan jalan ceritanya mesti berunsurkan teladan untuk semua peringkat. Saya masih teringat akan cerita bagaimana kerbau ditipu oleh sang Bedal dan Sang Bedal ditipu oleh Sang Kancil..Menarik sungguh jalan ceritanya...

Namun ketika ini saya sebenarnya ingin membawa saudara/saudari berfikir sejenak mengenai Harimau Tua Masyarakat Iranun.. Pujian demi pujian terus di lemparkan dan herdikan terhadap mereka yang mempersendakan kredibiliti Harimau Tua ini terus di dendangkan oleh pengikutnya. Entah sampai bila Harimau Tua ini boleh mengaum...mereka yang takut gaumannya mulalah mengampu dan terus memuja, Harimau Tua ini sebenarnya jika dilihat wajah dan pemikiranya, sebenarnya gigi da rongak dan pemikiranyapun dah mulai dihuni oleh"Nyanyuk" kuasa.

Sampai kapan Masyarakat Iranun takut pada Harimaun Tua ini...Padahal Harimau Tua ini hanya dilindungi oleh "Kerbau" yang sampai masanya nanti akan menjadi korban dan santapan Harimau Tua.. Hanya kelompok Sang Kancil yang berani menipu dan mentertawakan kehebatan Harimau Tua ini berjuang sendirian demi melindungi dan memajukan sukubangsa Iranun tercinta... "Sayang seribu kali sayang..sangkaku kan kemati saya jadi pemerintah rimba, rupanya seketika..yang ahkirnya kan patah..terhempas mati terkulai kuasa dan pengaruh ku"Bisik Harimau Tua sendirian....Kasihan Kerana tamak dan rakus kuasa akhirnya senjata memakan Tuan....Kalau datuk moyang ku mati meninggalkan belang tetapi saya mati meninggalkan rakyat yang bodoh lagi bahlul...akhirnya nama saya terus dilupakan....kasihan sungguh diriku...bisik hati kecil Harimau Tua lagi..

Benarlah kata orang sepandai-pandai tupai melompat..akhirnya jatuh ketanah juga...Bersedia ke anak ku yang masih berhingus...alpanya aku sehingga lupa mengasah anak sendiri...tidak apalah..anak ku pasti sehebat ayahnya...seorang loyar buruk yang hanya tahi bermain scuberrrr!!!! Pandai lah dia menyelam sambil minum air.....akan ku usahakan agar rakyat ku terus terusan di perbodoh-bodohkan oleh kaum kerabat ku....tapi sampai kapan....?

3 comments:

  1. salam...

    Satu penulisan yang semakin hari semakin panazzzzzz...Penulisan saduara penuh dengan kiasan...

    ReplyDelete
  2. salam...

    Terima kasih atsa ulasan saduara paikankb...benar tetap benar....tq sila berkunjung lagi...!

    ReplyDelete
  3. Salam sdr..

    Banyak idea blogger di Kb yang perlu di highlightkan supaya idea itu sampaikepada sasaran..antaranya idea sdr..tahniah teruskan panuh parlambangan..

    ReplyDelete

Penafian:
Penulis blog mapaittantu tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana melayari atau menggunakan maklumat dalam blog ini.