Saturday, June 13, 2009

CERITERA ATAU ERINGA

Pertama sekali saya mengucapkan tahniah kepada para bloger masyarakat kaum Iranun. tidak ketinggalan kepada rakan para bloger yang banyak memberikan input atau maklumat kepada penulis. Saya amat bersyukur kerana mata minda kita terutamanya masyarakat kaum Iranun sudah terbuka dan tahu akan permasalahan yang melanda kita sekeluarga. Saya amat tertarik membaca beberapa blog mengenai permasalahan kaum Iranun seperti blog depu-depu.blogspot.com,batugadung,paikankb,abdnaddin.blogspot.com dan banyak lagi. Cuma dikesempatan ini saya ingin mengulas sedikit tentang tulisan daripada saudara paikankb mengenai "Masyarakat Iranun: Kepercayaan Terhadap Makhluk Hantu". Saya bersetuju dengan pendapat ataupun hasil kajian saudara paikankb mengenai sikap ibubapa masyarakat Kaum Iranun. Masyarakat kita telah menyemai sikap takut pada diri anak-anak mereka sejak dari kecil lagi.

Kita dilarang buat itu dan ini, sehinggakan suatu ketika hendak buang air kecil pun mesti berteman. Hasil semaian ibubapa masyarakat kita wahai Kaum Iranun, hendak bercakap benar pun terlalu takut. Bagi yang sudah berkerjaya mereka takut untuk bercakap benar, kerana takut kehilangan kerjaya. Masyarakat kita sekarang lebih suka berjaya atas penderitaan orang lain. Hendak bercakap soal politik pula, masyarakat kita politiknya banyak pada mengampu, tidak peduli apa wakil rakyatnya buat janji dia dapat pangkat,harta dan kesenangan. Maka segala kebenaran akan diabaikan, Bagi yang berjawatan dalam bidang agama pun sanggup melihat kemungkaran kerana yang membuat penindasan adalah suku sakatnya. Selesaikan masalah orang lain no 1, tetapi masalah keluarga hancur tak tahu di mana.

Masyarakat kita terlalu banyak bercakap daripada membuat kerja. Tidak percaya...! pergi sahaja ke pekan Kota Belud dan lihat apa masyarakat kita tengah buat??? perhatikan perkara sebenar dan fikir....! Apabila merujuk kepada ekonomi, masyarakat kita terlalu mundur kerana takut untuk mencuba berniaga. Hasil ini lah yang saya katakan tadi, semaian daripada sikap ibupa yang hanya berfikir didepan mata sahaja. Apabila ingin berniaga, mesti tentangan awal yang diperolehi adalah daripada keluarga. Masyarakat kita sebenarnya hipokrit dan terlalu membangga diri pada hal hasil tidak ada. Saya kaitkan dengan berniaga kerana belia dan remaja masyarakat kita ramai yang menganggur sekalipun lulusan siswazah. Dalam keadaan ekonomi sekarang, saya cadangkan lebih baik berniaga. Nabi s.a.w pun ada menyatakan bahawa 9/10 sumber rezeki adalah pada perniagaan.

Saya amat berasa hairan kerana didalam keluarga pun turut ada sikap dengki mendengki malah sanggup membiarkan adik beradik hidup dalam kesusahan yang amat sangat. kepada abang-abang yang berkedudukan tinggi sedikit, bantulah adik-adik kita yang ingin memulakan sesuatu pekerjaan atau perniagaan yang menghadapi masalah modal. Ingatlah bahawa langit itu tidak selalunya cerah...! Janganlah teruskan sikap ibubapa kita yang menyemai benih yang tidak baik terhadap keturunan kita... (tunggu sambungan seterusnya)...fikir jangn tak fikir...!

No comments:

Post a Comment

Penafian:
Penulis blog mapaittantu tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana melayari atau menggunakan maklumat dalam blog ini.