Thursday, September 3, 2009

IRANUN: SI RENGIT DAN RESTU...?


Satu pencapaian yang terbaik boleh saya katakan. kalau masa dahulu saya berjuang secara fizikal dan mental hanya menjadi beban kepada mata pejuang bangsa kononnya. Pengkhianat bangsa...ideology yang berbeza dengan ketua...tikam dari belakang...musuh dalam selimut...dan yang paling baik punya pencapaian apabila disisihkan daripada perjuangan memartabatkan sukubangsa tercinta kita...Setiap kali bertemu dengan TSPA hanya bertekak sahaja kerja kami...malahan satu tahap TSPA tidak mahu bertemu dengan saya sekalipun saya berkunjung kerumah beliau...Niat saya tika itu hanya menyampaikan perkara yang pada saya telah menyimpang daripada perjuangan sebenar...


Na imantu satiman man na sarita yan...khagedam ku na langun ah mangala na pemblog aya dah pen ah kia begaian sa restu mbalui ah pamimpin....sa raken bu tau...sasakatau ku bu...malu aku bangga ambu...pun manaya ibpelangakun den si TSP nak...dih den mih tumbuk ku sa opis..pangaku engkuden man ah pagari sekayan...Na..dih den aki aya pamamadulan antuna eh khataru atau alain...Bah yan den nya lukus....mangagau ban sa jawatan ah pamimpin...nyalalung akun man aya saya jawatan anan..kalu kalu masanang aku....Saken den bes eh khaunut untuan khiadtayan aya...Na pun manan dih aku den makatu na khiabegayan den sa restu mbalui ah pamimpin...Na antuna den eh khabaya mbalui ah pamimpin na pembelajar kanun kaumbal sa blog aya....kalu-kalu makakua kanu sa restu ambu...!


Pada saya..perjuangan perlu di laksanakan sekalipun mapaittantu...Saya bukanya pujangga yang boleh memukau ribuan pencinta perjuangan melalui penulisan dan kata-kata tetapi saya hanya lah seekor Rengit yang meluahkan isi hati dan terkadang menjadi sakit dan terkadang jua menjadi sedap ketika menggigit..Ayat dan bahasa tidak seindah penyair dan pujangga perjuangan kerana si Rengit tidak mendapat pendidikan yang boleh melayakkannya bersandiwara...berdrama...ataupun membuat dokumentari Jejak Rasul....Tetapi Rengit hanya mampu meluahkan serta melontarkan perkataan yang perlu di lontarkan sekalipun mapaittantu...Si Rengit amat memahami sukubangsanya...kerana bukan semua akan menerima baik punya segala lontaran idea atau pendapatnya...tidak kurang juga yang ibarat lalang...ikut kemana angin bertiup...mulanya menyokong tetapi apabila pemimpin mula menulis...bercakap...menengking...mengugut...akhirnya mereka kembali kepada YES BOS...Atas tiket dan alasan segalanya sudah terungkai....Si Rengit amat bersyukur kerana banyak idea...pendapat...serta permasalahan mula mendapat perhatian yang sewajarnya oleh pujangga perjuangan...malahan banyak perbincangan dan perdebatan telah mengambil tempat...Si Rengit hanya menjadi santapan sebagai pembuka selera setiap pencinta ketelusan dan kemulusan....

Na berbalik kepada restu...Si Rengit telah pun memikirkannya dan telah berjaya membuat list pendek akan jentera perjuanganya....Harap mendapat persetujuan semua pihak....Andai jentera ini bersetuju raya nanti Rengit akan berjumpa dengan TSPA untuk membincangkan langkah seterusnya....sila baca dan perhatikan dengan teliti:

PENASIHAT
PA'AMIN

PEMIMPIN SUKUBANGSA
SI RENGIT

SETIAUSAHA POLITIK
KELAPA MAWAR (KETUA)
PENDEKAR KEBENARAN
DATU PIDTAILAN

PENERANGAN
DEPU-DEPU
HATI SEORANG WANITA
PAIKANKB
BATU GADUNG
ABU
RADIAMODA
RISK-TAKER
NYAWA BIN BADAN
SI BADANG
DAYANG WULAN
MAHASISWA PENCETUS GENERASI BELIA NEGARA
SAMBAL BELACAN
APA YANG TERSIRAT
TAWADAKAN


PEMERHATI
SUARA BEBAS TUARAN
SEKALI KETUK
PALING BERANI
SENJALIZA
PUTERI SENJA
ABD NADDIN
SABAH KITA
SELIU-LIU
SOMPROT MESRA ALAM

Rengit harap segala perancangan ini berjalan denga lancar....Semoga kita melihat sesuatu permulaan itu adalah cahaya(Bukan daripada pendekar cahaya tau) untuk sukubangsa kita.

Pada diri Si Rengit...memulakan langkah yang satu baru lah sampai kepada langkah yang seribu...Isu Pemimpin...PISBA...PAGISA...semuanya sudah hangat diperdebatkan...Seperti Si Rengit yang menjadi santapan awal minda pujangga perjuangan...Komen dan Ulasan banyak diutarakan namun yang paling baik punya Si Rengit juga yang turut sama membantu menyelesaikanya....Hanya kelap mawar yang tahu janji Si Rengit padanya(Surat)....bermual pada langkah yang pertama....Insayallah langkah yang seterusnya akan menyusul....bukan diam maknakata kita mengaku kalah....berundur kita atur strategi...Saudara-saudara sekalian...JANGAN TAKUT PADA UGUTAN KERANA YANG PERLU KITA TAKUTI ADALAH BERHENTI BERCAKAP SOAL KEBENARAN....Fikirkan......



13 comments:

  1. Salam.........
    kenapa nama saya tiada dalam senarai......

    ReplyDelete
  2. Salam Si Rengit,

    Saya ucap tahniah kerana berani menampilkan diri sebagai ketua.

    Terima kasih juga sebab nama saya tersenarai sebagai pemerhati,shukorlah!.

    Nampaknya pasukan sangat mantap, tapi tidak kah Rengit khuatir bahawa dari penulisan mereka, nampak gaya ada yang 'pro' TSP. Nanti ada di antara mereka yang tikam Rengit dari belakang pula, seperti juga Rengit tikam TSP dari belakang.

    Dari pengalaman saya, politik adalah 'game' tikam belakang. Siapa belakang kebal, macam TSP maka tak matilah dalam politik.

    Tebalkah belakang Rengit?

    Sebagai pemerhati, nampaknya masalah mu sebagai ketua telah bermula. Datu Amai A Baragir, sudah tidak puas hati sebab namanya tidak tersenarai.

    Selamat memimpin, mengganti TSP!

    Sekadar memerhati!

    Terima kasih.

    SMA

    ReplyDelete
  3. SALAM...

    ala la...na pangeni aku ban sa maap...kialipatan ini tagak su ngaran ka datu kumala....Nyalek-lek aku tau...na pun dih u den peleng giayaden ah tau yan pun tuminidau sampai pituh timan eh pali.....

    Dengan ini saya mengumumkan bahawa saudara Datu Amai A Baragir akan dilantik sebagai pegawai tugas-tugas khas si Rengit Kelak...boleh den Datu...ayau kah perangit ah....

    Terima kasih atas kunjungan dan komen saudara....sila berkunjung lagi...tq

    ReplyDelete
  4. salam...

    terima kasih somprot mesra alam...nasib baik bukan alamesra...kaya...kaya...kaya...pertama sekali bebanyak2 terima kasih pada saudara kerana sudi menjadi permerhati...ulasan saudara amat saya hargai dan perlu diberikan perhatian yang sewajarnya...

    Saudara somprot...kasi pakadtayaen...masam mana mau jadi pamimpin kalau takut kena tikam balakang...saudara sakap politik suka tikam balakang... TSP kana tikam balakang sabab dia pun suka tikam dari dapan dan balakang lagi...berpedang2 lagi kita...

    kalau kita kaluar dari parti atau gubang..itu bukan tikam belakang saudara....Susah orang kita...apabila memperjuangkan kebenaran dan cuba menegakkan kebaikkan maka saudara katakan tikam belakang.....Pada pendapat saya lah saudara...TSPA sebenarnya banyak terpengaruh dengan rakan dan kawan beliau dan mungkin juga anutan saudara...Ingat kah saudara dengan lagu mengenai TSPA...sampai masyarakat kita memuja kehadiran dan insan bernama TSPA....Tak salah kita memuji dan memuja tapi berbaliklah pada islam....Tak nak tegur...akhirnya dah tak boleh tegur...dan akhirnya jadi lah drama hari ini...

    Rengit tak lah kebal belakangnya tapi kalau ada orang seperti saudara ini...mungkin Rengit jadi kubla atau kubel juga...

    Bukan mengganti saudara...pelapis...nanti saudara musli marah kau itu....apapun terima kasih atas keperihatinan saudara... Masam saya sakap saya kenal sukubangsa saya...pro pun sebab jaga periuk nasi masing2..(bukan samua lah)...Oh ya...ingin saya ulang sekali lagi tentang TSPA...Saya tidak menidakkan sumbangan dan jasa beliau tetapi....ingat ini....tetapi Pandulah sukubangsa kita ini demi kemajuan bangsa kita...pandu kearah kebaikkan dan kebenaran sejajar peranan seorang pemimpin dalam konteks Islam...insyallah tidak ada yang akan menentang...Paling penting asah bakat baru untuk pelapis kepimpinan TSP....

    terima kasih kerana berkunjung..ulasan saudara amat di hargai...sila berkunjung lagi...tq

    ReplyDelete
  5. ASSALAMUWALAIKUM WARAHMATULLAHHI WABARAKTUH...APA KHABAR SAUDARA RENGGIT DAN SEMUA YANG ADA..

    Oiiiii..jangan kamu cakap yang bukan-bukan bah..ndak kamu tahu kah..dalam ramai-ramai blogger di kB akulah yang palingberani..tidak tahu mengeja kah apa kamu ni...kamu fikir ini fakta tidak boleh diguncangkah..kamu tanyalah itu DAYANGWULAN..dia kan selalu cakap benar punya...

    Jangan kamu letak itu dayang wulan di Penerangan bah..kasih dekat dia sama KELAPA MAWAR..bagi dia rasa itu kentut KELAPA MAWAR harumkah taidak..?

    Sdr renggit..kau pun sampai hati letak aku di PEMERHATI ah..aku nie palingberani bah..kau cakap tikam belakng atau tikam depan samua akuboleh buat...BOM SINI BOM SANA pun boleh...

    aku tidak mahu di bawah PEMERHATI..aku mau dekat sama kau renggit..sekajaplagi aku minta restu TSP..barulah ngam..tapi si amai Baragir itu yang kasih sesak nafas aku...

    ReplyDelete
  6. Salam Sirengit,

    Tahniah! satu jentera yang mantap. walau bagaimanapun kau ini mcm diktator pula tiada timbalan pemimpin sukubangsa. Ini tidak boleh tau!. Dalam semua itu saya rasa orang yang paling layak menjawatan jawatan itu ialah saya.

    Saudara Si rengit kena ubahsuai jawatan ini balik, lepas itu menghadap TSP dapatkan restu dia, lepas itu umumkan balik jentera saudara. Saya tidak boleh tidak berjawatan Timbalan, sebab kalau terjadi apa-apa terhadap saudara, nanti tiada yang mengemudi jentera ini. Saudara ini bini dua, saya percaya ada saja masalah yang timbul. Orang bini dua banyak karangan, betulkah

    ReplyDelete
  7. salam...

    Saudara palingberani sakap mau jadi pemerhati saja itu sabab tak boleh lambung sampaqi tiga kali da...masuk tiga kali kepala aku benjol lah...

    Saudara jangan bagitu bah...kan TSp sakap kita kana ikut turn dan masti ada rastu daripada dia...aya...jangan lawan sakap katua k...

    Si Rengit pun sudah kasadaran ini...maklumlah dapat rastu sudah...

    Terima kasih atas kunjungan dan ulasan saudara...kasian Dayang Wulan tau...sila berkunjung lagi...thnks...

    ReplyDelete
  8. SALAM...

    datu ku na pidtailan...Jangan bagitu bah...Pamimpin mana boleh pakai timbalan ba...palapis pamimpin boleh lah....jangan ba katamakan nanti ndak kadapatan karastuan...

    Bukan kah Datu yang dua cawangan khas...kecil2 sili padi lagi tau....

    Thanks atas kunjungan dan ulasan saudara...ayas sang kaban...jaga engka ban su projek kah ka bukaan anan ngetik tak....tq

    ReplyDelete
  9. Saudara Rengit,

    Saya mohon maaf pada saudara, sebab saya mohon untuk tarik diri sebagai pemerhati. Kini membaca pendapat-pendapat dari datu-datu rumpun kamu pun saya sakit kepala.

    Betul lah apa kata TSP, Iranun suka berpecah-pecah, banyak cerita sahaja tetapi tidak banyak kerja.

    Ada kawan cerita dengan saya bahawa sebab TSP letak jawatan sebagai Presiden PISBA ialah kalau ada mesyuarat, mesyuarat berlarutan dari pagi sempai jauh malam.

    Saya takut akan pingsan mendengar perbahasan kamu pabila mesyuarat nanti.

    Rengit, saya setujulah dengan si Rengit bahawa ada tanda-tanda bahawa TSP belum berhenti politik untuk diganti.

    Walaupun kau dan kuncu-kuncu mu tentang, (seperti Arwah Datu Bandira dan Razak) TSP masih menang sebab pengaruhnya di suku Iranun masih kental.

    Disamping itu Bajau dan Kadazan ramai yang sokong.

    Terima Kasih,

    SMA

    Dengan ikhlas saya rasa itulah kenyataanya.

    Jangan marah ya Rengit, itu pandangan saya.

    Terima Kasih,

    SMA

    ReplyDelete
  10. salam...

    Saudara somprot..kau pun mau lompat parti kah....Aya..ya...Jadi masam Usman Jailu ka....

    Jangan pening2 saudara setiap pendpat yang bernas kita jadikan tauladan mana yang tida kita nggap sebagai hiburan dan sempadan...tua-tua pun nak merajuk...hodoh lah...

    Sukubangsa kami banyak bercakap sebab semuanya boleh bercakap....tak buat kerja sebab pemimpin kami pun tak pernah nak buat kerja....!

    Na...sekarang ini kami bercakap sambil bekerja...Insyallah PRU13 pasti ada kejutan....

    Apapun saya tak pernah marah dengan ulasan dan komen saudara...teruskan saudara....cuma kalau nak membela pemimpin tu saya rasa lah saudara tersalah pintu kot...tapi jangan risau pasti sampai ke ruang tamu juga....

    terima kasih ats ulasan dan pendapat saudara...sila berkunjung lagi...tq semoga sukses....

    ReplyDelete
  11. sirengit suda lupa saya..walaupun baru dalam dunia blog tapi sudah lama memerhati politik iranun ..simpan dalam pemehati pun bolehlah sbb sisomprot sudah lari mungkin dak ma cukup a porot yan padalan su manok yan...

    ReplyDelete
  12. kesian... mimpi disiang hari... tapi tak apalah kan... dah tak dapat menubuhkan barisan sebenar, buat je lah barisan khayalan...

    Teringat saya cerita seorang sahabat... kononnya pada masa dahulu disebuah kampung ada seorang yang sentiasa mengkritik sesiapa juga yang dilantik untuk menjadi ketua kampung. Lalu ketua kampung bertanya kepada pemuda ini akan individu tertentu untuk dicalonkan, dia dengan cepat akan berkata, tak layak sebab itu lah inilah dan sebagainya. Oleh kerana sudah bosan, ketua kampung bertanya kepada pemuda ini, jadi siapalah yang layak menjadi pemimpin kalau semua orang kampung dah tak layak?... pemuda itu menjawab... "Sayalah...."

    Inilah gambaran si rengit ni... belum apa-apa sudah gila kuasa...

    ReplyDelete

Penafian:
Penulis blog mapaittantu tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana melayari atau menggunakan maklumat dalam blog ini.