Thursday, July 2, 2009

IRANUN: PARA INSAN SUPERIOR


Umat Islam merupakan umat pilihan dan kita tidak perlu lah merasa "Inferior" ataupun rendah diri dalam mendokong segala kebenaran didalam kehidupan kita pada hari ini. Dalam surah Ali Imran ayat 110, Allah menggelar umat ini sebagai Khaira Ummatin Ukrijat Linnas iaitu sebaik-baik umat yang dikeluarkan bagi manusia. Namun terdapat sesetengah orang semasa berdepan dengan masalah cepat menyalahkan orang lain MALAHAN ada yang sanggup menyalahkan Allah. Penyakit suka menyalahkan orang lain menjangkiti sebahagian besar umat Islam pada hari ini. Secara tidak langsung Kaum tercinta kita juga yakni masyarakat Kaum Iranun mendapat tempias yang cukup hebat ini.



Apa yang menjadi kekesalan apabila wujud pelbagai puak manusia yang terlalu menganggap bahawa "Saya adalah Insan Superior". Berjawatan tinggi dalam kerajaan, seorang pemidato terbaik di abad ini, seorang pemimpin yang agung, Seorang Wartawan yang terbaik, Seorang sasterawaan yang bijak, seorang penulis yang banyak menghasilkan pelbagai genre buku, seorang ahli ekonomi yang pintar serta banyak lagi yang sering kita dengar dalam mempertahankan sesuatu kelemahan mereka. Anda siapa yang berani menegur INSAN seperti saya ini....! Lantaran keegoan ini maka tercetuslah penyakit menyalahkan orang lain....Kapan bila masalah ini terus membelenggu kepimpinan atau masyarakat kita...?



Salah seorang tokoh yang benar-benar memanfaatkan potensi dan kehebatan yang dikurniakan Allah kepadanya adalah ZULKARNAIN. Kisah beliau terdapat dalam surah al-khafi. Saya memohon agar kepada para pemimpin atau orang perseorangan yang menganggap bahawa mereka ini adalah yang terhebat, disebabkan puluhan tahun melibatkan diri dalam pelbagai arena termasuk pengkajian sesuatu bangsa atau apapun tolonglah mengkaji tentang surah ini. Surah ini merupakan surah yang penting untuk dikaji kerana pada akhir zaman, semasa umat Islam berada dalam era Dajal, nabi menyuruh umat Islam membaca dan mengkaji surah ini supaya dapat mengeluarkan formula-formula penting daripadanya. Berhubung dengan ini, Imam Muslim, Abu Daud, An -Nasai dan Tirmizi meriwayatkan sabda nabi yang bermaksud, "Sesiapa yang menghafaz sepuluh ayat terawal daripada surah al-khafi, dia akan terpelihara daripada Dajal".


Memandangkan kebenaran dan keadilan adalah ramuan yang diperlukan dunia, justeru ia perlu dilonjakkan ke tahap global. Khalifah Omar Bin Khattab pernah berkata "Muhasabahlah serta hitunglah dirimu sebelum kamu dihitung oleh Allah". Dalam surah Ali Imran ayat 135, Allah memuji golongan yang sanggup kembali kepangkal jalan selepas terbabas melakukan kesilapan. Allah mengiktiraf mereka sebagai golongan yang bertakwa. Nabi juga pernah bersabda "sesiapa yang tidak mengambil peduli urusan kaumnya maka dia bukanlah umat ku". Oleh itu saya mengambil pendekatan ini untuk menyeru kepada umat manusia dan seterusnya diri saya sendiri terimalah segala kelemahan diri kita sekalipun pahit untuk didengar, dibaca atau dilihat.. Yang baik kita jadikan iktibar dan yang buruk kita jadikan sempadan...


***INGATLAH BAHAWA AHLI ILMU JUGA RAMAI YANG TERTIPU......!***

No comments:

Post a Comment

Penafian:
Penulis blog mapaittantu tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana melayari atau menggunakan maklumat dalam blog ini.