Sunday, July 5, 2009

SUSAHNYA IRANUN MENCARI PEMIMPIN....


Terlalu kasihan melihat beberapa bloger bergelut mengenai isu Pemimpin masyarakat kita. Apa yang berlegar didalam komen atau ulasan dalam blog rakan-rakan kita sejak beberapa hari ini mesti soal Pemimpin.

Ada yang setuju, ada pula yang menentang malahan tidak kurang juga yang bertindak bijak memberik komen atau ulasan yang penuh dengan perlambangan. Lantaran itu kita terpaksa mengerahkan seluruh tumpuan fikiran didalam mencari sebenar jawapan yang tersurat ataupun yang tersirat.

Ini lah masalah kaum Iranun, punyai kepakaran dan kehebatan tetapi banyak di persiakan. Berdiri atas satu alasan, ingin bertukar-tukar pendapat sahaja tetapi sebenarnya memperlihatkan kejumudan dan kedangkalan pemikiran masyarakat kita didalam mencari dan menentukan siapa yang layak untuk dikedepankan demi membela nasib kaum tercinta kita. Cukup...dan cukuplah, orang melihat apa yang kita buat. Apakah kita tidak punya kesefahaman, kesepakatan atau adakah kita tidak boleh duduk semeja berbincang soal ini??? Apa ada dengan kutuk mengutuk, caci mencaci, umpat mengumpat???

Tak suka pemimpin yang dicadangkan oleh rakan taulan dalam masyarakat kita, apa salahnya kita memberikan cadangan lain pula...ini tidak..! bertindak mewujudkan gelanggang kutuk mengutuk, caci mencaci dan perli memperli...! Apa dah jadi pada kita....!





Mana semangat perpaduan kita....mana nilai kaum iranun...! Orang lain melihat kita dengan ketawa terbahak-bahak... Sedihnya..


1 comment:

  1. Salam sdr..

    Betul sepatutnya kena bersedia meneriman perubahan jangan mengutuk saja.

    ReplyDelete

Penafian:
Penulis blog mapaittantu tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana melayari atau menggunakan maklumat dalam blog ini.