Wednesday, August 26, 2009

IRANUN: PEJUANG ATAU PENGKHIANAT BANGSA




Semak Ejaan

Ketawa terbahak-bahak saya membaca kisah monolog dalaman seorang pemimpin yang kian takut kehilangan kuasanya....Pelbagai cara dan keadah dia memperlihatkan tari silatnya....kononnya kepandaian dan kepakarannya bersilat disebabkan oleh pertapaannya seorang diri...malahan gurunya merupakan pengalaman yang cukup hebat dan lama....






Pada saya...segala sembah tari silatnya sumbang belaka....sumbang pada langkahnya...sumbang pada bunganya...malahan sumbang pada bersyair dan berpantunnya....Pada dia semua itu tidak penting kerana yang paling penting persembahanya memukau mata dan fikiran para pemujanya...Satu ketika dia bersyair dengan mendendangkan lagu lama....Hanya dia manusia yang paling bijak mencatur segala tari politik kaumnya....Dia adalah pemimpin yang tidak suka menikam dari belakang....pemimpin yang sayangkan kaumnya bukan kuasa tau.....pemimpin yang baik malahan menghormati kehebatan orang lain...lantaran cepat dan tangkas mencantas pesaingnya.....






Satu ketika dia mencanangkan bahawa belum ada anak didiknya yang benar-benar mampu bertarung dimedan perang...segala sepak terajang dunia politik tidak akan mampu anak didiknya hadapi.....sungguh sedih......sehingga sekarang dia terus-terusan membuat pencarian....rakan dan kawan fikirkan sejak bila dia mula berkecimpung dalam dunia kependekaran ini.....fikirkan seketika....dan fikirkan pula....sehingga sekarang tidak ada manusia dari sukubangsa kita yang layak...Ini bukan cerita si Bantogen..semua lundaen....penakut....bodoh dan bahlul.....logiknya....! Pasti ada yang layak cuma tidak mendapat restu dan mungkin juga terlupa mencium tangan tahikun ini.....






Sekarang dia bertungkus lumus menjadikan anak didiknya iaitu anakanda beliau...seorang loyar...tahi scuber....dan yang paling penting seorang perasuah...tak percaya...tanyalah pemuda-pemuda kita......anak siapa yang membahagi-bahagikan duit dan wang kepada perwakilan...salah satu tewasnya saudara Tadzul Muluk...... Saya tidak berani bercakap jika tiada rujukan yang sahih.....tak percaya....tanyalah saudara-saudara kami.....Saya membesar dengan keluarga beliau dan saya tahu siapa anak beliau.....cukuplah.....fikirkan sendiri...adakah kita mahukan pemimpin seperti ini....! Sila lihat dan baca blog seorang rakan kita (Pendekar Kebenaran)....saya kenal siapa Pendekar kebenaran......Itulah luahan hati seorang pejuang bangsa....Ingatlah...bukan kita ingin mengaibkan sesiapa tetapi kita kena tahu siapa pemimpin dan pengkhianat bangsa kita.....Usahlah kita terpedaya dengan karya beliau kerana bila kita fikir kemana sukubangsa kita sekarang...pasti mangalukus pagari kecewa....






Ingat...kita masih ada tugas dalam mengembalikan kegemilangan PISBA.....Salisih 44 malaikat kena di pertanggungjawabkan.....tunggu posting saya nanti.....






12 comments:

  1. betul2 kamu macam Nyamuk sesuailah kamu gelar diri kamu SIRENGIT ........mengigit saja...sebelum kamu mengigit seseorang pastikan gigitan kamu kena dengan sasarannya....jgn sampai yg digigit dapat mengelak.......ingat ketika "Lalat" menganggu Barak Obama tengah diwawancara......apa terjadi lalat jadi mangsa...ingat2...

    salam

    ReplyDelete
  2. salam sdr Renggit...

    tempatkan sedikit dlm hati sdr perasaan harmoni supaya perjuangan dpt diteruskan dengan lebih panjang dan ikhlas.Sempena bulan mulia ini...

    Tahniah dgn paparan sdr kali ini.wassalam

    ReplyDelete
  3. salam..

    saudara Lok Bunuh...nama pun dah ngeri...terima kasih atas nasihat dan peringatan saudara...Inilah rencah dunia saudara.....yang betul dan benar kita menjadi pengecut...tetapi yang haram kita jadi berani....

    Saudara...pada saya tujuaan utama adalah membuka mata dan minda masyarakat kita....Ikhlas saya katakan bahawa saya tidak membenci Langah dan keturunannya kerana beliau adalah keluarga saya...apa yang saya kurang senang apabila perangai dan cara itu tidak pernah nak berubah...Keras tapi itulah hakikatnya....saudara tidak kenal siap beliau...saya lebih kenal dan tahu caranya....Kita doakan moga semuanya menuju kejalan yang satu yakni kebenaran....tq atas kunjungan saudara...

    ReplyDelete
  4. salam...

    Saudari KM...inilah diri saya...keras tapi punya kelembutan...mungkin tidak sesuai atau tyidak kena pada tempatnya...tapi sekalipun mapaittantu saya kena hebahkan....

    Sebab itu saya elakkan membuat posting ketika ini kerana saya kenal siapa diri saya dan bagaimana ayat yang saya bakal gunakan...tetapi seperti yang saudari maklum inilah saya sejak dari dulu lagi....

    Saya amat menghargai teguran dan pandangan saudari....Cuma kadang2 kita terleka seketika...lalu itulah tugas si rengit untuk menyedarkannya...terima kasih saudari...Insyallah saya akan cuba untuk menyelitkan sedikit perasaan harmoni didalam penulisan saya kelak....sedikit aje tau....moga suksess k...

    SEKALIPUN MAPAITTANTU KEBENARAN TETAP DIUTAMAKAN...

    ReplyDelete
  5. Salam Sirengit,

    Saya amat bersetuju jika yang saudara khabarkan itu benar-benar membawa manafaat kepada pembacanya. Pada saya perkara yang baik harus disampaikan walaupun ianya barangkali menyakitkan mereka yang terasa. Apapun saya menyarankan agar persoalan itu disampaikan secara berhemah, tanpa dipenuhi emosi marah kerana persengkatan dengan orang yang berkenaan.

    ReplyDelete
  6. Salam Sdr Rengit..

    Tahniah kerana anda begitu berani. Terus kan perjuangan saudara. Jangan jadi seperti "orang-orang itu" yg hanya berani main sindir2 dan bersendiwara.Contohnya.. Jgn jadi mcm kelapamawar sekali je DARD bagi komen dan memuji music dlm blognya.. dia terus tidak berani.. KECUT?? atau Membudik??

    ReplyDelete
  7. salam..

    Saudara nyawa Bin Badan..eh..eh...macam sudin dan aziz da....terima kasih atas komen saudara....

    Saudara...pada saya siapa yang termakan lada dialah rasa pedasnya....benar kita perlu berhemah...Tapi biarlah kena pada tempatnya...Tanya diri saudara...sampai kapan kita menegur dengan berhemah...Cukup tiga kali saudara...Mungkin teguran saya banyak yang pedas...tapi cuba jumpa Pendekar cahaya yang semakin malap....bagaimana ayat yang dia gunakan...sedar atau tidak...fikirkanlah...ikut rentak...

    Oh ya...Untuk makluman semua...Saya langsung tidak ada kepentingan peribadi dalam mempersoalkan kemajuan sukubangsa kita mahupun mempunyai persengketaan dengan Pendekar saudara....Saya dah tak tahan melihat masyarakat kita di perbodoh2kan...tanyalah langah Musram...Langah Muar..Langah matning...langah Kadi Musrin....pendek kata Saya ikhlas.....terserah kawan dan rakan menilainya....Tak kenal maka tak cinta...

    Terima kasih atas support saudara...sila berkunjung lagi....

    ReplyDelete
  8. salam...

    Saudara Abu...aya masam ada yang tak kena dengan saudara ni...Adakah kasih marah pula adik KM kita...Pasai apa adik kita tak mau jumpa dinner ke....Posa tuan...posa...

    Apapun thanks atas support Saudara...tunggu posting saya tentang isu ini....terima kasih atas komen saudara....tq

    ReplyDelete
  9. Salam Sirengit,

    Saya juga sangat bersetuju dengan pendapat saudara, kita telah memberi mereka peluang, tapi apa yang berlaku mereka menggunakan peluang itu untuk kepentingan peribadi dan keluarga, selainnya kalau ada antara yang mengancam akan dicantas habis-habisan.

    ReplyDelete
  10. assmkm wbr//salam perpaduan.

    kenyataan saudara amat berani...macam abdulmutalib blogger sabahkini/ic palsu..tapi beliau punyai bukti kukuh...jadi pastikan sudara punya bukti kukuh..sayang kalau pejuang seperti saudara masuk ISA rasa kehilangan pula dalam dunia blogger kb nie.saya sorang blogger punya prinsip tidak mahu menyentuh soal peribadi tapi lebih kepada komen sejauhmana keberkesanan kepimpinan dan faedah yang warganegara kb khasnya
    orang iranun..salam perjuangan pada saudara..

    ReplyDelete
  11. salam

    Saudara mambangtiora...na pagari nylaeklek kan den sa ISA...kainu dibenar su watayan nyamegai sa se en...seka ambu na mawarau ah tau yan...tapi...saggit khalek lek tau....pun ta pahgantak ayau maitu-maitu pagari...

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Penafian:
Penulis blog mapaittantu tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana melayari atau menggunakan maklumat dalam blog ini.